Sjungom studentens lyckliga da'r!

Lördagen den sjätte juni 2009

23:16
Så var studenten över! Jag har fortfarande inte fattat det. Inte alls. Men här kommer ändå en redogörelse för min studentdag!

Klockan 05:00 ringde väckarklockan, och jag for upp, pigg faktiskt. Hade tydligen inte sett fram emot den här dagen tillräckligt, för då hade jag knappt kunnat somna. Men det var väl kanske lika bra!
   I alla fall. Var klar på mindre än en timma, och då flätade vi ändå håret i säkert tjugo minuter. Dum grej egentligen, mössan satt ju på hela dagen. Men ändå! 
   Strax efter klockan sex befann jag mig på champagnefrukost i Adolfsberg. Jag hade bestämt mig för att vara nykter hela förmiddagen, så jag körde. De andra drack åt mig, kan man väl säga! I vilket fall var det en väldigt lyckad frukost, med en massa goda frukter, och Samantha hade gjort världens godaste champagne-cupcakes! Sveriges Radio kom även och intervjuade Börje, och vi sjöng "Vi går estet". Och skrålade! Och så signerades såklart mössan! 
   Lagom till klockan åtta var vi på plats på skolan, då det vankades fotografering. Det var kallt och blåsigt, men vi stod ut! Däremot vetetusan om man kommer få hem sina bilder, då det blåste så mycket att alla talonger man skulle fylla i bara flög omkring. Inte så uppstyrt!
   Så blev det dags för en första vända med klassföreståndarna. Mentorerna hade gjort iordning "medaljer" till oss, där de hade beskrivit oss med tre ord. Varje mentor läste en i taget, och då fick dennes mentorselever ställa sig upp, och så fick man gissa vem det var. Jag trodde det var jag på två andra, men inte på min egen! Jo, lite kanske. Det var något om nyfikenhet och teori. Jaja, kul grej var det i alla fall!  Lina gjorde en Carrie och snubblade rakt ner på golvet, i sina hlga klackar! Hehe, gumman! Vi avslutade med en kramring! Mys!
   Sen hade vi studentlunch i matsalen. Vi hade liveband i form av våra kära musiklärare, lite jazzigt sådär. Det hölls elevtal, och så var det allsång, såklart. Och det tjoades!
   Efter den korta lunchen var det dags för den riktiga avslutningen i aulan. Örjan höll såklart tal, där nyckelorden var "där satt den!". Och så hade vi en gästtalare som hade varit med i den där serien "Klass 9A", Bert nånting. Han var bra! Och kören sjöng så fint. Martina Karlssons lillasyster störtgrinade, hon var så himla söt! Och så delades det såklart ut stipendier. En del väntade, andra väldigt oväntade. Det roligaste/pinsammaste var när de ropade upp Malin Hansson, bara det att det var en annan Malin Hansson. Våran Malin trodde verkligen att det var hon, så hon var ju verkligen på väg upp på scenen. Som tur var hann hon inse sitt misstag i tid, annars hade det blivit väldigt jobbigt! Trodde det skulle vara mer känslosamt i aulan, men faktum är att jag kände mer de andra åren när vi sjöng för studenterna. Sjukt egentligen.
   Vi fick lite mer tid med lärarna efteråt, men vi hann inte mer än att dela ut betygen. Väldigt nöjd med betygen faktiskt, flera oväntade MVG:n. Dock några som jag förväntat mig men inte fått också.. Men ändå, ska verkligen inte klaga!
   Så blev klockan 12.30 och det var dags att springa ut. Där någonstans började åtminstone ana att jag nog skulle ta studenten idag, trots allt. Vi sjön "Es3 har inte några skoldagar kvar!" ute på scenen, så himla tagg! Sen var det bara ut och leta efter mamma och pappa. De hade gjort en jättesöt skylt med en bild på mig där jag i tvåårsåldern har lekt frisör med pappa och har en megalugg som står åt alla håll! Supersöt faktiskt, och det var en bild jag knappt hade sett innan, så det var ju väldigt kul. Farmor och farfar var också där och tog emot mig. Fick en gosedjursåsna av mamma, den hade jag sagt till om när vi var på Panduro för några veckor sedan. Den fick följa med mig på flaket, för att hålla värmen.
   Sjukt kul på flaket måste jag säga! Gud, så vi skrek! Fast när vi marscherade över stan var det för det första någon idiot som sprutade ner hela mig med champagne, och sen någon annan idiot som knockade av mig mössan, så den är inte så ren nu. Men det var verkligen hur kul som helst. Höll verkligen på att börja gråta när vi åkte förbi alla s-blockslärarna, då var det riktigt känslosamt!
   Frös som ett as när jag väl kom hem. Kom som tur var hem tidigare än beräknat, så jag hann lugna mig lite innan gästerna kom. Mycket folk blev det i alla fall, för att inte tala om presenter! Herregud, vad mycket presenter jag fick! och så mycket bra! Tack alla, verkligen! Fick bland annat denna dator, som jag nu skriver på (av mamma och pappa), ett halsband designat av Army of Lovers Micaela de la Cour (av mormor) och en skitsnygg brödbox från Lagerhaus (från Peter och Anette). Så himla nöjd, verkligen. Jag hade så himla roligt här hemma, så hade folk bara stannat kvar längre hade jag nog aldrig åkt in till stan. Men när de sista drog vid nio packade jag min lilla rosa väska och drog till stan, med Tommy som chaufför. Hade svept några cider hemma, och jag har nog världens minsta blåsa, efter Na, så jag fick faktiskt lov att stanna och kissa på McDonalds innan jag ställde mig i kön till Frimis. Träffade Bengan i kön, så jag behövde inte stå helt själv. Jag minglade runt inne på Frimis hela kvällen, träffade nytt folk hela tiden. Var riktigt, riktigt kul faktiskt! Köpte en cider och en Mojito, men ju mer jag drack, detso nyktrare kände jag mig. Wierd. Kvällen slutade i alla fall med att jag, Hannes, Carin och Kevin köpte korv utanför Frimis, och sen kom Tommy och hämtade oss. Sjukt bra kväll!

Imorse vaknade jag första gången vid 08:15, men jag var så himla trött, så jag vägrade gå upp. Var egentligen inte så sömnig, men lyckades somna om i alla fall, och vaknade då vid 11:00, men kom inte upp förrän fyrtiofem minuter senare.
   Städat hela eftermiddagen. Lämnat tillbaka bord och stolar till Conny, burit iväg björkarna. Och så har vi installerat datorn.
   Vid halv fyra-tiden drog jag och Tommy till Marieberg. Jag ville spendera en del av pengarna jag fick igår. Blev lite grejer på Lagerhaus, bl. a. ett paraply, ett jättesnyggt armband från den nya "turkaffären", ett halsband för halva priset på Ur & Penn som jag önskat mig till studenten, men inte fått, samt bikini-BH:n från Lindex. Avslutade med att äta en ciabatta. Nice! Men var verkligen sjukt trött, sådär som jag varit hela veckan. Var sååå nära att jag åkte hem.
   Skjutsade Tommy till bussen, och sen styrde jag mot Kumla, med GPS:ens hjälp. Den var dock ganska värdelös, den sa åt mig att åka förbi Camillas hus och köra typ tre varv runt kvarteret. Skumt! Men till slut hittade jag rätt! Vi har myst hela kvällen, alla har varit helt döda. Slutade med att vi kollade på "Miffo" på tv:n, och sen drog jag och Börje hem vid tio. Men det var så himla värt att träffa alla, nåja, igen! Jättetrevlig kväll!

Nu är jag dock väldigt trött, och jag har skrivit i typ tjugo minuter.. Så nu är det läggdags!
   Grattis till tvillingarna Bergenwall och Linnea Werme som fyller 19 idag, och till Mahja, Krille och inte minst Anna som fyller 19 om cirka tretton minuter!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0