Mallorca

080921 Söndag

20:37
Semestern har varit toppen, och väldigt välbehövd, men nu är jag tillbaka och ska ta nya tag!

Gick väldigt smidigt på Arlanda på nervägen. Incheckningen började tidigt och vi slapp stå i massa köer. Köpte på oss en massa Marabouchoklad i Tax Freen.
När vi kom in över Mallorca med flyget såg vi på håll att det blixtrade någonstans. Det var riktigt häftigt att se, men det var som tur var inget som vi blev påverkade av.
Var alldeles mörkt när vi landade, vi blev mötta ev en norsk representant för Apollo. Någon sate hade virrat bort sig, eller något, vilket gjorde att vi fick sitta en timma i bussen på parkeringen innan vi äntligen kunde åka iväg. Tog sedan runt en timme att ta sig från Palma till Alcudia. Det var en hel del hotell innan vårt, men det var ganska kul att titta på dem, fastän man inte såg så mycket.
Vi kom fram strax efter midnatt och var jättehungriga, eftersom vi inte ätit på nio timmar. Hotellrestaurangen var tyvärr stängd, men vi hittade som tur var ett ställe som fortfarande serverade mat. Pizza blev det, hur god som helst!

Hotellrummet var fantastiskt, stort och luftigt med öppen planlösning. Sängen var enorm, typ tre gånger större än min. I love! En stor soffa med typ divan, och en storbildsteve som man tyvärr fick betala för att använda. Köket var minimalt, liksom gömt bakom en vägg, men det gjorde inget, man satt ju liksom där i vardagsrummet, eller ute på balkongen som hade utsikt över bergen, och typ ett träsklandskap där fåglarna trivdes.
Badrummet var också stort, med separat rum för handfat, och det fanns både stor dusch och ett rymligt badkar.

Vädret har varit sådär kan jag säga. Inte direkt dåligt, men heller inte toppen. Det har hela tiden varit varmt, men det har varit en hel del moln och sådär. Har faktisk inte blivit överdrivet mycket sol och bad, fast samtidigt så var inte det syftet med semestern heller. Det egentliga syftet var ju faktiskt att jag skulle vila upp mig och ha lite miljöombyte, och så har det ju blivit. Och självklart har det blivit sol och bad också, men inte alls lika mycket som man kunnat tro.
Poolområdet var underbart, flera pooler som var mer eller mindre sammanlänkande och skiftade i storlek och form. Gratis solstolar som man kunde lägga tjocka madrasser på, mycket skönt. Enda minuset var att vattnet var ruggigt kallt, man ville inte direkt bada. Men svalkad blev man garanterat.
Havet var å andra sidan jättevarmt. Och sjukt långgrundt. Det var hur nice som helst att bada där, men jag ligger inte gärna och solar på sandstränder, det blir sand överallt..

Priserna på mat var grymt mycket dyrare än vad jag förutspått. Det var dyra matkassar, värre än Ica. Men såtn kanske man skulle ha väntat sig, men ändå. Fast värst var på vissa restauranger; nära 40 kronor för ett stort glas cola, kanske 40 cl. Sjuuuukt. Fast vi försökte att laga mycket mat på hotellet, men eftersom det inte var billigt att köpa mat i affär kunde man nästan lika gärna gå ut och äta. Vi åt nog ungefär lika mycket hemma som ute.
Favoritrestaurangen var helt klart Dakota, en texmex- och grillrestaurang. Rätt dyr, men man fick mycket mat, och god var den.
Glass åt vi en hel del, såna där stora skålar. Godaste var en som var en blandning mellan fruktsallad och glass, mums.

Så vad har vi gjort då?
Tja, en dag hyrde vi varsin cykel och kollade in omgivningarna. Det gick väldigt bra att cykla, fanns liksom som små sidogator så man slapp åka med bilarna. Åkte längs med vägen som går parallellt med stranden, fint var det.
En annan dag tog vi bussen in till Palma, och sedan vidare till Marineland. Där såg vi bland annat delfiner och sjölejon. Delfinerna är så sjukt vackra, jag blir ledsen i själen när jag tänker på att det är utrotningshotade. Så fina!

Den stora händelsen var ju ändå självklart förlovningen. Japp, jag sitter nu här med en liten guldring med tre stenar, här på vänstra ringfingret. Det var planerat sedan ungefär en månad, och jag är världens lyckligaste! Vi hade planerat det tillsammans, vi gick väl båda i samma tankar, fast Tommy ville göra det på vår tvåårsdag. Fast jag ville att det skulle bli speciellt, och vi kommer att vara panka om två månader, då vår tvåårsdag är, så då bestämde vi att vi skulle göra det på Mallorca. Det skedde rätt odramatiskt på balkongen i solnedgången, jag var odck nervös, det var så fint. Efteråt åt vi en brakmåltid på Dakota, perfekt dag! Det var i måndags, då vi firade 1 år och 10 månader. Ingen annan visste om det, men mamma hade sina aningar. I tisdags kom annonsen i NA.
Ja, tänk att man nu är förlovad. Jag förstår att många tänker att vi är dumma i huvudet, eller att det liksom inte är seriöst, men det är det. It's the real thing, med bröllop och allt. Dock inte än, men det är så det ska bli. När det är rätt tillfälle. Detta känns verkligen så rätt, Tommy är den jag alltid behövt, min trygghet. Jag älskar dig!

Igår for vi i alla fall hemåt. Hemresan blev fördröjd med en och en halv timma, eftersom vi av nån anledning var tvungna att mellanlanda i Malmö för att tanka. Segt som tusan. Men strax efter 03:00 hämtade Hannes oss på Arlanda. Då bar det direkt av till ett McDonald's som turligt nog hade öppet.
Jag sov lite på planet, till Malmö, men inget i bilen hem. Vet inte varför. Borde nog ha gjort det. Vi var hemma 07:00, och vi slockande direkt.

Vaknade vid 11:00, kunde inte sova mer. Jobbigt, hade inte alls fått tillräckligt med sömn. Som när man har varit på krogen ungefär. Jag skjutsade in Tommy till bussen vid 13:30, och sen åkte Marcus och jag till Marieberg, jag behövde köpa persenter till Tommy som fyller 20 på tisdag. Det gick väldigt fort att hitta det jag skulle, det var bra. Vi lunchade åp Donken, fastän jag var långtifrån sugen. Men ville inte laga mat.
När vi kom hem hade mamma och pappa kommit hem från Stockholm. Vi pratade i soffan i vardagsrummet. Sen gick mamma och jag ut på promenad i det vackra höstvädret.
På kvällen kom Conny och hans slovenska hit. Hon var jättetrevlig, men det är såklart lite jobbigt att man måste prata engelska med henne, speciellt som hon inte är särskitl bra på det. Man blir liksom lite sämre själv också..
Kvällen avslutades med en otroligt efterlängtad kebab framför Hål i väggen.
Nu blir det sova som tusan, jobbig dag i skolan imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0